Stichting 754 in Noordoost Fryslân

Stichting 754 is opgericht op 13 mei 2011 en bestaat uit een vierkoppig bestuur woonachtig in Dokkum en omgeving:
• Linda Vellema (penningmeester, accountant)
• Lammert de Hoop (secretaris, historicus en communicatieadviseur)
• Annelies van der Meer (algemeen lid, ondernemer)
• Henk Hengst (algemeen lid, ondernemer)

Stichting 754 streeft naar muziektheater op locatie in Noordoost Fryslân: de Bonifatiuskapel in Dokkum, of ander cultuurhistorisch erfgoed in de regio. Doelstelling van de stichting is het realiseren van culturele producties van hoog niveau met bovenregionale uitstraling door samenwerking van professionals uit de landelijke theaterwereld en amateurkunstenaars in de regionale ‘mienskip’. Dit om amateurkunst en (jong) cultuurtalent in de regio te stimuleren, en om Dokkum en cultureel erfgoed van de regio landelijk op de kaart te zetten.
De Stichting zet veel vrijwilligers en belanghebbenden in de regio in om dit doel te bereiken. Zo is het proeflokaal van een locale bierbrouwerij in Dokkum beschikbaar als oefenlocatie voor de regisseur en acteurs tijdens koude maanden van het voorjaar. Supermarkten in de stad faciliteren catering op locatie tijdens de repetitieweken op locatie in april en mei. Lokale bouwondernemers en AV-bedrijven ondersteunen decorbouw en tijdelijke installatie in de kapel van professionele theatertechniek voor licht en geluid. Vakantieparken in de regio bieden tijdens repetitieperiodes onderdak aan professionele acteurs afkomstig uit andere delen van het land.

Producties Bonifatius en TITUS

Stichting 754 bouwt aan een eigen theatertraditie en realiseerde eerder twee succesvolle theaterproducties in de Bonifatiuskapel van Dokkum: Bonifatius de Musical in 2012 en 2014 en de muziektheatervoorstelling TITUS in 2019. De twintig Bonifatius voorstellingen trokken ca. 13.000 bezoekers. De tien TITUS voorstellingen trokken 8000 bezoekers. In beide producties werkte een cast van professionals uit de musicalwereld nauw samen met amateurtalent voor zang, dans en enkele bijrollen uit de regio. De centrale figuren van de vorige theaterproducties, Bonifatius en Titus Brandsma, hebben ook een verbinding met de regio Noardeast Fryslân. De moord op Bonifatius door heidense Friezen in 754 bij Dokkum was het oerbegin van de plaats en inspiratiebron voor de Europese stedenband met de Bonifatiussteden Crediton in Groot Brittannië en Fulda in Duitsland. De Friese pater Karmeliet Titus Brandsma was in de jaren ’20 en ’30 vorige eeuw de aanjager en stichter van de Bonifatiuskapel als nationaal bedevaartsoord. Door zijn verzetsrol tegen de Duitse bezetter in WO II verwierf Titus landelijke en internationale bekendheid. De beide theaterproducties zijn geslaagde voorbeelden van community theater en kregen lovende recensies. Samenwerking van professionals en regionaal amateurtalent is ook de theaterformule van BALTHASAR.