Team en cast

Scriptschrijver: Bouke Oldenhof
Voor Bouke Oldenhof, bekend Fries toneelschrijver in het noorden, is het een bijzondere opdracht om het verhaal te schrijven over een vergeten Friese prominent. Bekker beschrijft in zijn werk veel levensechte voorbeelden van vals beschuldigde slachtoffers in zijn tijd. Het boek ‘De Betoverde Wereld’ is volgens de scriptschrijver een rijke bron van theaterscènes uit het leven van Bekker en de 17e eeuw. 
Bouke Oldenhof debuteerde als toneelschrijver in 1991 met zijn plattelandsminiatuur Rolbrug, waarmee hij genomineerd werd voor de Prosceniumprijs. In 1995 schreef Oldenhof de tekst voor het Abe!-spek-takel in het stadion van Heerenveen. Hij werkte mee aan voorstellingen van regisseur Jos Thie, zoals Peer Gynt en Kening Lear, De Heeren van het Veen, de openingsvoorstelling Harde handen van het Zuider-strandtheater en in 2018 de voorstelling Marijke Muoi in Leeuwarden. Oldenhof schreef ook diverse jeugdtheaterteksten, waaronder het met de Hans Snoekprijs bekroonde Medusa. Bij de studie naar Balthasar Bekker trof hem de actualiteit van het thema in deze tijd. 

Regisseur: Bruun Kuijt 
Bruun Kuijt is gewend om met zowel professionals als amateurs te werken. Juist deze verbinding spreekt hem aan in het theater. Hij verheugt zich op de uitvoering van BALTHASAR, mede vanwege de locatie. Dat is Shakespeare ten top. In 2019 was Kuijt ook regisseur van muziektheatervoorstelling TITUS. 
Bruun Kuijt is acteur, regisseur en schrijver. Hij studeerde in 1983 af aan de Academie voor Kleinkunst. Hij stond als acteur/zanger in diverse musicals. Daarnaast schreef hij tientallen stukken, onder andere voor het Hofpleintheater in Rotterdam. Hij regisseerde meer dan honderd voorstellingen en verzorgde de regie van de bekende tv-serie Kinderen Geen Bezwaar. Volgens Kuijt maakt schrijver Bouke Oldenhof een prachtig script voor BALTHASAR. Niet alleen als historisch drama over Balthasar Bekker maar ook omdat het tot nadenken zet over de manier waarop wijzelf leven en waar we op vertrouwen. Liedteksten en muziek maken dit compleet: het raakt je rechtstreeks in het hart.

Producent: Sjoek Nutma 
Sjoek Nutma brengt als producent talentvolle mensen bij elkaar voor de theaterproducties van Stichting 754. Hij vindt het belangrijk dat in de productie mensen een klik met elkaar hebben. Hij slaagt erin bij voorstellingen een professionele cast van formaat samen te stellen, aangevuld met een selectie van verschillende talenten uit de regio: voor toneel, zang, dans en muziek. 
Sjoek studeerde aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam met als hoofdvakken trombone en koor- en orkestdirectie. Hij begon als freelance koordirigent, componist en arrangeur en werd daarna producer bij de NCRV in Hilversum en later bij Omrop Fryslân en de Evangelische Omroep (EO). Het koorwerk heeft Sjoek nooit laten varen. Dirigeren is zijn passie. In de theaterproductie functioneert hij ook als dirigent van het achtergrondkoor van BALTHASAR. De ultieme combinatie van zang, muziek en dans maakt muziektheater volgens Sjoek Nutma sterk. Wat volgens hem het publiek zal aanspreken bij BALTHASAR is de persoonlijkheid van Bekker: zijn koppigheid, maar ook het geloof in jezelf, het roeien tegen de stroom in. Zijn gevecht tegen bijgeloof en valse waarheden zal ongetwijfeld herkenning oproepen bij toeschouwers. 

Muziek: compositie en instrumentale begeleiding Henk Pool en Peter van der Zwaag
De muziek in BALTHASAR varieert van klassiek en folk tot hedendaags. De componisten van de songs en muziek zijn Henk Pool en Peter van der Zwaag. 
Henk Pool schreef muziek op basis van het script, de sfeer en de personages. Als componist heeft hij vooral veel gecomponeerd voor artiesten als Marco Borsato, Stef Bos en Paul de Leeuw en voor tv-programma’s en films (o.a. Achtste Groepers Huilen Niet). Henk Pool schreef ook muziek voor de voorstelling TITUS, die voor hem een geslaagde kennismaking betekende met het genre muziektheater. Peter van der Zwaag is vaste pianist van Willeke Alberti en heeft samengewerkt met Robert Long, Jenny Arean en Rients Gratama. Hij was ook betrokken bij Bonifatius de Musical. Omdat Peter de enige Friestalige componist is komen Friestalige liedteksten bij hem vandaan. 

Choreografe: Joyce Postma 
Joyce Postma volgde de dansopleiding D-Drive van ROC Friesland College in Leeuwarden. Ze is inmiddels zeven jaar docent bij DansStudio Dokkum. Eén van haar mooiste ervaringen was dat ze meedanste in Bonifatius de Musical tijdens haar opleiding. In 2019 verzorgde ze als professional en danseres de choreografie van TITUS. 
Joyce vindt de samenwerking met regisseur, acteurs, het koor, de mensen van muziek, decor en kostuums creatief en inspirerend. De samenwerking met regisseur Bruun Kuijt is erg plezierig, ze vullen elkaar goed aan. De muziek is voor choreografie erg belangrijk; daar begint alles mee. Van muziek krijg je gevoel en sfeer en de choreograaf past haar bewegingen daar op aan. Dansers vertolken de emoties van het stuk in moderne dans. Dans en choreografie moeten echt iets toevoegen aan de toneelvoorstelling vindt Postma. 

Grime: Arjen van der Grijn 
Arjen van der Grijn uit Grou is bij de voorstelling BALTHASAR verantwoordelijk voor de grime en de pruiken. Hij vindt het altijd weer een magisch moment om mensen te zien veranderen voor de spiegel.
Arjen van der Grijn had veel invloed op de typetjes gespeeld door het duo Kees Van Kooten en Wim de Bie. Ook leverde hij een belangrijke bijdrage aan Jiskefet, het Klokhuis, televisieseries en speelfilms. Tijdens Bonifatius de Musical en TITUS bracht hij ook de types gespeeld door acteurs tot leven. Van der Grijn geniet van zijn rol als visueel radertje in het grote geheel. In 2017 zat hij 50 jaar in het vak. Dat is gevierd met het jubileumboek ‘Grijngrime. 50 jaar grimeur Arjen van der Grijn’. In datzelfde jaar werd hij onderscheiden als Officier in de Orde van Oranje-Nassau.